2004 volumul 7 Literatură şi totalitarism
Coordinator: Ştefan Borbély
Editor: Editura Dacia, Cluj-Napoca, Romania
ISSN 1582-960X
ISBN 973-35-1927-8
Cuprins
I. Literatura şi totalitarism
Monica Spiridon, Cortina de hârtie [11-22]
Alin Rus, Cultură tradiţională versus proletcultism [23-35]
Lucia Dragomir, Ateliere autohtone de producţie realist-socialistă [36-44]
Ion Manolescu, Carnetul elevului socialist [45-47]
Fernanda Osman, Note despre poezia agitatorică a anilor ’50 [48-64]
András Kányádi, Discursul pentru supravieţuire: Cazul Kriterion [65-78]
Anca Haţiegan, Teatralitate, ficţiune şi comunism [79-85]
Mihai Lisei, Realismul socialist în exegeza românească [86-93]
Marius Jucan, Trăsături ale tranziţei culturale româneşti [94-106]â
II. Deliciile vinovate ale realismului socialist
Ştefan Borbély, Cu Boris Polevoi prin oraşele Americii [109-114]
Adina Sita, A. Avdeenko: Munca [115-117]
Claudia Romitan, Simion Babaevschi: Cavalerul Stelei de Aur [118-122]
Gratian Cormos, Două romane ale realismului socialist: Nikolai Ostrovski: Aşa s-a călit oţelul; Elizar Malţev: Din toată inima [123-132]
Emilia Toma, Vasili Ajaev: Departe de Moscova [133-135]
Nicoleta Pălimaru, Al. Fadeev: Ultimul din Udeghe [136-137]
Simina Maxim, A. S. Makarenko: Steaguri pe turnuri [138-140]
III. Festivalul mondial al tineretului. Bucureşti, august 1953
Ştefan Borbély, “Cum se arată, aceasta este o artă, tovarăşi” [143-144]
Ioana Goşman, 24 martie 1953 – Stenograme [145-148]
Carmen Pintea, Bucureşti, capitală a tineretului lumii [149-152]
Constantina Buleu, “Trăiască tinereţea splendidă a lumii!” (Scânteia tineretului) [153-158]
Mara Stanca Răfan, Pace şi solidaritate, sau cum am devenit sovietici [159-162]
Ana-Maria Samson, Psihodrama coreeană. Festivalul şi Congresul de la Bucureşti: pseudo-spaţii ale postcolonialităţii [163-166]
Raluca Drăgan, Tineri vest-europeni la Festival [167-170]
Liana Praţa, Prezenţe americane [171-174]
Ileana Sălcudean, Calda ospitalitate românească [175-178]
Andrada-Ioana Mitoceanu, Ziarul festivalului [179-183]
Angela Duplenschi, Tineretul patriei se pregăteşte pentru Festival (România liberă) [184-186]
Alina Cârlanescu, Despre porumbei şi trenuri (Scânteia tineretului) [187-192]
Alina Maistru, Vara asta, toate drumurile duc la Bucureşti [193-195]
Angela Haneş, Imperialiştii cei răi nu pot zădărnici Festivalul (Scânteia tineretului) [196-198]
Cristina Ilieş, Să stârpim atitudinea de gură-cască [199-202]
Dorin Mureşan, Urzica (în salopetă…), sau despre cum se bucură neoanele pe acoperişuri [203-207]
Emanuela Ungur, Poemul robinetului eroic şi alte producţii literare… [208-211]
Ioana Hanchevici, Scriitori în slujba Festivalului [212-214]
IV. Tito şi titoismul
Ştefan Borbély, Tito şi titoismul [217-221]
Constantin Herţanu, Conflictul Stalin – Tito între mit şi realitate [222-225]
Alin Rus, Criza Tito – Stalin: aversiunea “prin delegaţie” [226-230]
Rita Jedenak, Mareşalul Tito în România (1946, decembrie) [231-233]
Graţian Cormoş, Imaginea lui Tito în Lupta de clasă [234-238]
Mihai Lisei, Drumul periculos al unui comunist eretic. Campania antititoistă din Almanahul literar – Steaua [239-243]
Herédi Zsolt, Metode de manipulare în presa comunistă. Declanşarea mediatică a campaniei anti-Tito în cotidianul Igazság din Cluj [244-249]
Debreczeni Hajnal, Tito în Utunk (1950) [250-253]
Floarea Todică, Tito în istoria orală (un studiu de caz) [254-356]
Mirela Abrudan, www.titoville.com (invitaţie electronică pentru un exorcism colectiv) [257-258]
V. Literatura impotriva totalitarismului
Matei Călinescu, O piesă antitotalitară: Tueur sans gages [261-271]
Ruxandra Cesereanu, “Fraţii de cruce”: comunism şi nazism în viziunea lui Vasili Grossman [272-277]
Constantina Buleu, Petru Popescu: Prins [278-281]
Robert Azzarello, Puritanii lui Hawthorne: Discurs, disciplină şi funcţia spaţiului în Litera stacojie [282-287]
Liliana Pop, Al şaselea simţ de E. L. Doctorow [288-291]
Carmen Bujdei, Praguri heterotopice în The Infernal Desire Machines of Doctor Hoffman de Angela Carter [292-297]
Roxana Sicoe-Tirea, Vorbirea dictatorilor africani (Introducere) [298-303]
Radu Iliescu, Teroriştii nu se uită la televizor [304-310]
Mihaela Bidilică, Raportare despre conştiinţă. Povestea lui 0 absolut şi 1 infinit [311-313]