Atelier de creative writing (8)
În cadrul celei de-a opta sedinte, autorul supus atentiei a fost Gellu Naum si poemul sau Calul erotic. Versuri-cheie au fost considerate “Calul erotic/ doarme pe orizont/ el e mare cît orizontul” si “Calul erotic doarme la umbra si viseaza”. Poemul a fost relativ usor de deslusit în ceea ce priveste tehnica si structura delirului, întrucât el are o constructie de polip, din versuri si halucinatii care decurg unele din altele, într-un continuum partial coerent. Tehnica propriu-zisa a delirului consta în actiunea de proliferare cancerigena a imaginilor (halucinatorii în majoritatea cazurilor), prin reluare contrapunctica în anumite pasaje. Poemul lui Gellu Naum a fost înteles ca o proiectie exploziva, dar camuflata, a simbolurilor libidinale, data fiind abundenta elementelor corporale din text. La fel de vizibil a fost detectata tehnica inflatiei (sau a gonflarii) prin acumularea în sir crescator a imaginilor. Constructia imaginilor a fost detectata ca fiind de doua tipuri: prin comparatii (sau alte figuri de stil) absurde si stranii (“piepturi goale ca niste câini”, “pomul viu cu lipitori pe sâni”, “lâna somnului ca o apa mare”) si prin metafora arborescenta (“Aceste flori musca trenurile/ apele trec prin ele ca prin site lasând/ corpurile umflate ale scoicilor/ care fecundeaza compartimentele”).
Tema data pentru redactarea pe loc a unui poem a fost aceea ca fiecare participant sa îsi aleaga un simbol libidinal pe care sa îl dezvolte într-un text fara limita de versuri, dupa tehnica proliferarii cancerigene a imaginilor (halucinatorii), curgerea dintr-un vers în celalalt fiind esentiala. Participantii la acest seminar au fost mai putini ca de obicei, totusi textele redactate au fost foarte interesante, chiar spectaculoase unele. În general, am renuntat la putine cuvinte de prisos din textele obtinute. Voi transcrie integral un singur text (acela al Cristinei Chirtes), desi acesta are concentrari fulgurante si memorabile, secondate de versuri doar pasabile. Totusi, poemul avându-si coerenta sa la nivel de delir, l-am pastrat nealterat. Mai spectaculoase mi s-au parut textele izbutite de Andrada Fatu-Tutoveanu, Alina Maistru, Petronela Miron si Mirela Balas. Emil Salageanu a realizat un text mai putin izbutit (alegându-si ca simbol -mai mult sau mai putin libidinal- balarurul), din care am retinut, însa, câteva imagini reusite: “Umbra violacee a parfumului de colibri”, “coama alba a coapselor de nisip” si “Fete salbatice s-au prins sa joace Zorba/ printre capetele balaurului”.
Cristina Chirtes
Cautare
Sub pielea scuturata de unde
sângele cu coarne de melc
pipaie celulele dospite
în fosnet de pasari de hârtie.
Ele se pipaie unele pe altele
si tipa ca niste ambulante
într-o piata pustie strapunsa
de zborul pestilor.
Acum s-au ascuns sub turla bisericii pravalite
unde m-am ascuns eu cu papusa mea
din care se scurg fluvii de melci
coarnele lor pipaie aripa de liliac
cu care ma învelesc de frica
si care se topeste speriata în spatele
pielii dezgolite
scuturata de unde
sub curcubee de spuma
Andrada Fatu-Tutoveanu
Leul
Îi curgeau degetele prin iarba
ca si cum ar fi alergat.
Chema mirosul de putregai al somnului.
Animalul greu de cântece
mocnea cu mierea dintilor
încrustata în pielea groasa de pe spinare.
Puii de lei nascându-se unii pe altii
râzând cu dintii albastri
catre animalele care cânta cu capetele taiate.
soptesc noaptea portile
catre focurile ridicate din nisip alb.
Sângele curge în oasele feliate
ca niste matanii ridicate
în fum.
e ca si cum leii n-ar urla în tacere
iar aburul urletului n-ar mai lovi
din ce în ce mai tare în usile de tortura.
Leul coboara din ce în ce mai adânc
în apa
inspirând substante otravitoare.
Leul curata în tacere cu dintii
peretele rosu de carne
care se va deschide
în timp ce îi cresc
coame de apa moarta.
leul care cânta încet între fâsiile
piepturilor deschise ca niste cutii
te recunoaste ca pe o prada inexistenta
leul care îsi musca buzele
ca si cum cutitele nu i-ar creste
încet în crestet.
si ca si cum nu câmpurile l-ar fi ucis
si nu ar fi înghitit carne de frunze.
Leul priveste
copitele care lovesc aerul
bratelor care dorm în zobr
i se întind mâinile peste urechile
apelor acoperind tacerea cu degetele.
Alina Maistru
Printr-o fanta
coada proaspata îmi mângâie
printr-o fanta topita de vibrare plina
nectarul de guri ca sarutul printre gratii
se facea ca
cerbul ma prinde de plete manânca
fagure marunt de vedenii cât vedeniile
coarnele ciulite cât mâinile padurii aruncate-n groapa
coarnele tacute zboara peste carnea mea de carne
de apa si de clopot pe piept
peste gura mea deschisa aluneca piei de sânge
sânge dulce mireasma ca de zefir
zgândarindu-mi degetele de albastru
fir curgând pe coasta-mi de ghiata de foc împletit
aruncându-ma între cerbii mei saltând
printre pietrele moi de sare muscând geana
care frige cu un dinte cald
care sapa piei cât pieile de cai
ma adâncesc cu galop de cerb în mine
tandrete oarba sfioasa facându-ma din zid
mai usa moale mai apa în cercuri de luna
desfacându-mi teasta cu limbi dulci rotunde
de cremene în mâini cât valurile
spargându-mi osul comestibil într-un atac de
vals muscat de guri alergând gurile mele
guri de viata închisa-n delir guri de cerb fugarit fugarind
Petronela Miron
Sarpele
El suiera prin gradina albastra
Mâinile sapa aerul
Prin ele aluneca miasme
Si frunzele-si conduc propriul vis violet
Ce-nfasoara gâtul învinetit de sarutari
Sarpele alearga sub pod
Sarpele care simte dulceata
Sarpele care are picioare desculte
Sarpele ce se topeste în fata candelei
Si din ochii lui rasar flori din inima
Acestea însfaca si-i scot pielea din coada
Din care cresc maguri de sunete
Ce se scurg prin urechile cusute cu lanturi de gura
Care la simpla miscare naste flacari de cristal
Care se bucura când te-nconjoara si te strâng
Acum flacara a devenit uriasa albina
Ce cauta polen în culorile ce s-au decolorat din pielea sarpelui
Lasând sa i se scurga din antenele oblice
Valul halucinant ca o avalansa racoritoare.
Mirela Balas
Arena
creste arena
învaluita în rasina dezmatului primordial
pe jos, tuberoze presate îsi asteapta rasfatul
febril, panicat, vorbitor
în culoarea muzicii topite
irumpe matasea prin ciobul de sarut
dislocând treptele cu mângâieri
si dansând în zgarda timid de brutal
în alungarea privitorilor din arena somnambula
cu o chemare lunatica de floare,
aplauze multe, pierdute îsi fac intrarea în tromba,
tâsnind prin porii matasei fluturate în arena,
balacindu-se în fluxul aerului cald,
secând cu buzele orice dâra de praf,
în jocul cu miere,
triumfând, la final, reîntrupat.