Florin Balotescu
Obosiţi şi oarecum neconvinşi de multitudinea de oferte teoretice, tinerii cercetători de astăzi par să refuze structurile gata definite, categoriile deja elaborate de mari poeticieni şi esteticieni, şi preferă să focalizeze însăşi masa fluă, ambiguă şi dinamică a mişcărilor literare, folosind literatura ca pe un fel de test Rorsarch pentru teoretician. Este ceea ce face Florin Balotescu, încercând să identifice, în spaţiul de translare între paradigme, canoane, curente, sau mode poetice, metastructuri sau forme cu contururi mobile şi incerte, mai mult intuite, precum cele de literatură poetică, spaţiu literar şi spaţiu poetic.
Corin Braga
Cuprins:
Despre „metodă” și ascendența acestei lucrări / 2
În loc de argument / 8
I. Spaţiul poetic – surse, definiri, delimitări teoretice / 18
I.1. Spațiul poetic și obiectul literaturii. Rolul poeticii /18
I.2. O hartă a spaţiului poetic – coordonate istorice, accepții, interpretări. Migrații între genuri și specii / 27
I. 3. Spaţiul poetic – surse și reprezentări teoretice. Neutru, inefabil, fragmentar / 49
I.4. Heterotopia și imaginalul / 59
I.5. Critificțiune, geopoetică, geocritică, anarhetip / 73
I.6. Particularitățile „teritoriului” – prezențe ale spațiului poetic în literatura română / 99
II. Supra-realitatea scrierii – reprezentări ale spaţiului poetic în literatura interbelică: G. Bacovia, M. Blecher, Matei Caragiale / 107
II.1. G. Bacovia și repersonalizarea poetului / 114
II.2. M. Blecher și resemantizarea realității / 121
II.3. Matei Caragiale și o hartă pentru spațiul scriitorului / 128
III. Poetica devenirii – reprezentări ale spaţiului poetic în literatura postbelică: Radu Petrescu, Gellu Naum, Mircea Ivănescu / 135
III. 1. Radu Petrescu şi spaţiul vital al creaţiei. / 138
III. 2. Mircea Ivănescu şi interioritatea concretă. / 149
III. 3. Gellu Naum şi celălalt spaţiu poetic. / 154
III.3.1 Naumianism, naumitate, naumnitate. / 168
III.3.2. Despre proză sau „orice nouă aventură poetică”. / 174
III.3.3. Teatrul sau „un alt vis”. / 180
III.3.4. Suprarealism și translucididate. / 187
III.3.5. Naumoebius și libera scriere automată. / 195
III.3.6. Fragmentarium cu Gellu Naum și Paul Păun. / 200
III.3.7. Un adaos necesar: omul zilei de o sută de ani. / 203
IV. Manifestări contemporane – formule-manifest ale respațializării cotidiene și poetice / 206
IV.a. O nouă zonă vie. / 206
IV.b. O ultimă oprire între secole / 212
IV.1. Graffiti, marginalitate, folclor urban. O „nouă” cucerire a spațiului / 217
IV.2. Câteva propuneri contemporane / 225
IV.3. Addenda: Invicți, reconectări și simțul ascuns al întristatei bucurii / 236
V. Concluzii / 245
V.I. Pentru un interspațiu noopoetic / 245
V.2. Atomic și anatomic în poezie/ 249
Bibliografie / 256