Carmen Andras
Romania si imaginile ei in literatura de calatorie britanica
Seria Imagologie
Aproape fiecare element al reprezentarii trecute se regaseste in imaginea, mult mai complexa si mai sofisticata, e adevarat, care ii egalizeaza pe romani intr-o masa compacta, rasariteana sau balcano-orientala, diferita intru totul de Apus. Spatiul de frontiera culturala al Europei Central-Rasaritene este in continuare investit in reprezentarile apusene cu atributele hibriditatii culturale si identitare, uneori inofensiva si exotica, alteori incomprehensibila si, deci, ostila. Departe de mine intentia unui discurs antioccidentalist ci, poate, este dorinta de a recupera diferenta care ne-a separat prea mult timp de Apusul spre care am privit cu speranta.
Multumiri ………………………………………………………………………………………………………. 5
I. REPREZENTaND ALTERITATEA: IMAGINI, DISCURSURI, STRATEGII
I. 1. Comparatismul, studiile de imagine si comunicarea intelectuala ……………………. 7
I. 2. Imagologia, studiile culturale comparate, studiile post-coloniale si subalterne –
ipostaze ale studiilor de imagine. Directii, metode, concepte ……………………………… 13
I. 3. Imagini britanice ale Romaniei la frontiera dintre lumi si civilizatii ……………… 51
II. DEFINIREA SI EXPERIMENTAREA ALTERITATII
II. 1. La frontiera intre civilizatie si barbarie, intre imperialismul real si
imperialismul reprezentarii ……………………………………………………………………………… 62
II. 2. Descinderea in “cealalta Europa”. Calatori britanici in spatiul romanesc ……… 79
II. 3. Calatoria programatica si cunoasterea alteritatii. Prejudecata ca
premisa epistemologica ……………………………………………….. 88
II. 4. Jurnalele de calatorie: la frontiera dintre document si literatura ………………….. 98
III. iNTaLNIREA CU ROMaNII. UN POPOR CU O IDENTITATE ENIGMATICA
III. 1. Originea daco-romana: la frontiera dintre “barbarie” si “civilizatie” ………… 103
III. 2. Firea si aspectul exterior al romanilor. “Asa cum sunt ei infatisati pe Columna lui Traian”,
reperul iconic al etnogenezei ………………………………………………………. 131
III. 3. Creatii literare ale folclorului romanesc in transpuneri britanice. Marturii
artistice ale specificului national ……………………………………………………. 137
III. 4. “Culoarea locala” prin cuvinte si expresii romanesti inserate in jurnalele de
calatorie britanice si prin etichetari tipizante. Repere ale unui posibil studiu lingvistic ……………. 148
IV. CUM iSI PETRECEAU ROMaNII TIMPUL LIBER
IV. 1. Atitudinea fata de timpul liber, intr-un “dolce farniente” oriental. “Loisirul” si luxul –
“adaptari locale ale obiceiurilor fanariote” ………………………………………….. 153
VI. 2. Ce se citea in tarile romane; “la limita Europei civilizate”. Biblioteca personala –
simbol al aspiratiilor spre cultura europeana. ……………………………………………….. 174
IV. 3. Timp sacru si profan “dupa bunul obicei strabun” ………………………………….. 184
V. CUM SE iMBRACAU ROMaNII. VESTIMENTATIA – ELEMENT IDENTITAR LA FRONTIERA CIVILIZATIILOR
V. 1. Valori si semnificatii ale vestimentatiei …………………………………………………. 188
V. 2. Portul popular – intre traditie, exotism si orientalitate ……………………………… 192
V. 3. Moda la curtile boieresti si princiare. Un “Eldorado” rasaritean
reflectat in vestimentatie ……………………………………………………….. 205
VI. ACASA LA ROMaNI. PRIMIREA SI COMENSUALITATEA LA CONFLUENTA
CODURILOR TRADITIONALE SI A CELOR STRAINE
VI. 1. Reflexe traditionale, europene si orientale ale ospitalitatii ………………………. 218
VI. 2. La masa cu romanii – “obiceiurile ospitalitatii din timpurile simple” ……….. 235
VI. 3. Darul “pe dos”. Raptul si extorsiunea …………………………………………………… 261 .
VII. UNDE SI CUM TRAIAU ROMaNII ? AMBIENTUL ROMaNESC:
“IMAGINEA LUPTEI DINTRE CIVILIZATIE SI BARBARIE”
VII. 1. Ambientul si cultura locuirii – repere simbolice si pragmatice ……………….. 273
VII. 2. De la coliba saracului la palatul domnesc …………………………………………….. 280
VII. 3. Atitudini fata de femeie si institutia familiei ………………………………………… 299
VIII. CUM SE RUGAU ROMaNII. IMAGINI IDENTITARE ALE RELIGIOZITATII.
“UNUL DIN COLTURILE CELE MAI RETRASE ALE CRESTINATATII”
VIII. 1. Frontiere religioase intre Apus si Rasarit ……………………………………………. 308
VIII. 2. Biserica neinteleasa. La frontiera dintre Crestinism si Islamism ……………. 313
VIII. 3. De la simpla observare a bisericii ortodoxe la actiunea prozelitista a anglicanismului.
O tentativa de “colonizare” religioasa in Moldova ………………….. 345
VIII. 4. Bisrica anglicana in ajutorul ortodoxiei. Robert Curzon – un pasionat admirator si
colectionar de arta bizantina…………………………………….. 346
IX. DE LA STEREOTIPURI LA MIT. FANTEZIILE TRANSILVANE ALE LUI BRAM STOKER
IX. 1. Imagini labirintice ale Transilvaniei …………………………………………………….. 351
IX. 2. Popularitatea mitului vampiric …………………………………………………………… 359
IX. 3. Prin tunelul timpului. O calatorie “a rebours”: dinspre “lumina Apusului”
spre “bezna Rasaritului” ………………………………………………………………… 370
IX. 4. Romanii in hatisurile superstitiilor si despotismului ……………………………….. 374
X. IESIREA DIN LABIRINT
X. 1. Alan Brownjohn si reconsiderarea imaginilor romanesti ………………………….. 382
BIBLIOGRAFIE SPECIALA – CALATORI ENGLEZI iN SPATIUL ROMaNESC
I. Imaginea romanilor in literatura britanica pana la 1850 ……………………………… 393
II. Imaginea romanilor in literatura britanica dupa 1850 ………………………………….. 398
III. Literatura anglo-saxona de fictiune despre Romania ………………………………….. 405
IV. Studii despre calatorie: antologii si colectii de relatari ……………………………….. 405
BIBLIOGRAFIE GENERALA Literatura comparata, Imagologie, Studii culturale,
Studii postcoloniale, Istoria mentalitatilor, Istoria ideilor,
Psiho-sociologie, Antropologie …………………………………………………. 408
ADDENDA Traduceri din literatura engleza in limba romana (1780-1850) ……….. 440 .